Blues Magazine

Door: Stan van der Lugt

Get BackerMatt Backer is een ervaren gitarist en songwriter. Hij heeft opgetreden en getoerd met Steve Earle, Emmylou Harris, Kim Wilde, Elton John, Alice Cooper en vele anderen. Een indrukwekkend rijtje namen. Net zo indrukwekkend is het aantal instrumenten dat Matt beheerst. Naast gitaar speelt Matt drums, mondharmonica, basgitaar, toetsen en nog wat andere instrumenten. Dan zou je verwachten dat voor de opnamen van het nieuwe album Matt alle instrumenten zelf zou bespelen. Niets is minder waar. Er hebben nog al wat studiomuzikanten meegedaan. Te veel om op te noemen, dus dat rijtje laten we maar achterwege.

Get Backer bevat elf songs. Met de blues als basis variëren de songs van roots tot rock en alles wat er tussenin zit. Het album start met Histrionic Narcissist Blues een rootsy song, dat een mooie balans heeft tussen akoestische (slide) gitaren en elektrische gitaren. Daar bovenop komen nog vette mondharmonica klanken, helemaal top dus. Leaving Trunk van Sleepy John Estes is van een vooroorlogse blues getransformeerd naar een stevige rock song, met een overheersende slide gitaar.

Met Too Big To Fail gaat Matt meer op de funk tour. Daarentegen zou Don’t Talk zo afkomstig kunnen zijn van een Rolling Stones album uit de jaren 70. Een fijne hypnotiserende pianopartij is de kers op de taart. I Don’t Worry About A Thing klinkt als een ouderwetse blues, met ook weer een hoofdrol voor de mondharmonica.

Om eerlijk te zijn had ik tot voor kort nog nooit van Matt Backer gehoord. Maar de kennismaking is mij wel bevallen. Matt is een smaakvolle gitarist met een rijk arsenaal aan riffs en licks. Daarnaast is hij een originele songwriter die ook de nodige humor in zijn teksten brengt, zoals in het hilarische Take Me Back To Abu Dhabi

Sommige songs krijgen een pittig achtergrond koortje of blazers mee, wat de variatie alleen maar ten goede komt. Om een lang verhaal toch nog een beetje kort te houden: Matt heeft een prima album afgeleverd dat geen moment verveelt. Eindcijfer een 8.

Tracks
-Histrionic Narcissist Blues